Pascal Jakobsen, de Nico Dijkshoorn van de popmuziek

Vandaag deed ik een vreemde ontdekking. Ik had mijn iTunes op ‘shuffle’ gezet en het moet ergens tussen Rise Against en Red Hot Chili Peppers geweest zijn. Wat was die ontdekking dan? Ik hoorde een leuk nummer van Blof. Dat was lang geleden! Een leuk nummer van Blof. Na de laatste gedrochten van albums, zoals Oktober en April, was het zalig om weer eens fijne Blof- muziek te luisteren. Het is jammer dat Blof de weg die ze zijn ingeslagen met albums als Blauwe Ruis en Omarm heeft vergooid de laatste jaren. Mooie, betekenisvolle maar toch swingende muziek werd ingeruimd voor een soort Nice Dijkshoorn achtige manier van muziek maken. Zanger Pascal, die toch goed kan zingen, zong de laatste tijd op de monotone manier waarmee onze DWDD- vriend zoveel succes heeft.

Een ding is echter niet veranderd bij het nieuwe Blof. De onbegrijpelijke teksten. Het enige verschil daar tussen is de manier waarop ze gebracht worden. ‘Vroeger’ was dat op een energieke, rockende manier. Nu denken de mannen dat het al voldoende is de teksten op te lezen en er een muziekje onder te zetten, waarvoor een doorsnee jostiband zich zelfs zou schamen.

Ook de tekst van het nummer waar ik het over heb, het heet ‘Hier’ doet bij mensen slechts één vraag oproepen: ‘Huh’? Voor de niet- Blof kenners, ik zal een passage uit het nummer geven.

De lentewind die waaide
Werd al zwoeler en je zwaaide
Was het moeilijk om te merken
Dat ik de zoen die jij me toeblies
Niet meer meekreeg toen ik wegreed?

Je keek me na, ik deed mijn ogen dicht
Ik zag nog je gezicht maar was alleen
Alleen met mijn vrienden en ik wist dat het al laat was
En dat jij steeds sneller uit het zicht verdween

Ik kan alleen maar spelen
Mijn noten en mijn rol
Dat is niets om te delen
En het maakt mijn leegte vol

 

Ik zal het proberen te vertalen. ‘De lentewind die waaide’. Oke dat is duidelijk. ‘Werd al zwoeler en je zwaaide. Was het moeilijk om te merken dat ik de zoen die je me toeblies niet meer meekreeg toen ik wegreed?’ Dat is al iets lastiger. Dus Pascal rijdt weg, terwijl een zwoele lentewind nog de zoen van zijn scharrel naar hem toe zond. Dus de wind blaast lukraak zoenen de wereld in die mensen proberen te bereiken. Niet zijn scharrel doet dat, de wind doet dat. Hij zegt wel dat zijn scharrel dat doet, maar dat lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Als een meisje, of jongen, jou een afscheidszoen geeft, rij je dan weg? Nee natuurlijk niet. Dus, is Pascal in dit geval gewoon een lul die geen tijd heeft voor een afscheidszoen. Waarschijnlijk moet hij dus op weg naar een andere scharrel, anders vergeet je je afscheidzoen niet.

Je keek me na, ik deed mijn ogen dicht. Ik zag nog je gezicht maar was alleen. Alleen met mijn vrienden en ik wist dat het al laat was.En dat jij steeds sneller uit het zicht verdween. Pascal heeft dus zijn ogen dicht en de ervaring leert mij dat je dan bijzonder weinig kan zien. Pascal niet. Hij ziet nog een gezicht, maar hij was wel alleen. Zegt hij. Een strofe verder haalt hij zelf die theorie al onderuit. Hij was alleen met zijn vrienden. Dat is dus niet alleen. Pascal liegt hier dus gewoon. Maar gelukkig weet hij wel hoe laat het is. Hij weet namelijk dat het al zo laat is, dat zijn sneller steeds sneller uit het zicht verdwijnt. Euh, verband?
Ik kan alleen maar spelen. Mijn noten en mijn rol. Dat is niets om te delen. En het maakt mijn leegte vol. Hier geeft Pascal dus toe dat hij een leugenaar is. Hij kan namelijk alleen een rol spelen en met noten spelen doelt hij op de muziek, hoop ik. Maar hij wil het liever wel voor zich houden. Maar wat wil hij liever niet delen? Dat hij een leugenaar is, of dat hij met zijn noten speelt? Vraagtekens overal. En het feit dat hij een van de twee niet wil vertellen, maakt zijn leegte vol.

Jezus, als ik dit stuk helemaal teruglees, zie ik een nieuwe carrière voor me. Waarom zou ik deze woorden niet voorlezen, er een zweverig muziekje onderzetten? Waarom niet ook op een Nico manier mijn teksten vertellen? Mocht Blof nog een tekstschrijver zoeken, ze moeten maar de tunnel door.

2 Reacties

  1. Hahahaha!
    Wat een topstuk!
    Ondanks dat ik Blof een topband vind, sla je qua teksten de spijker op de kop!
    Super!

    oktober 11, 2010 om 6:42 pm

  2. Kelly

    hahahaha!

    hoe kom je erop! =p
    als je het zo zegt is ie inderdaad een leugenaar =p

    leuk stukje weer!!

    oktober 13, 2010 om 6:54 pm

Geef een reactie

