Mijn voorspellingen voor de Top2000

Nog een maand en 17 dagen en dan barst het spektakel van de Top 2000 weer los. Omdat ik aan het einde van het jaar altijd in een zeer muzikale stemming ben, nog meer dan normaal, vind ik het wel eens tijd worden dat ik mijn voorspellingen de wereld in stuur. Wie worden de grote winnaars? Wie juist de grootste verliezers? Wie gaat er de meeste plaatsen stijgen en wie komen er nieuw binnen in de lijst? Hier mijn voorspellingen.

De winnaars

Ik voorspel dat Coldplay één van de grote winnaars wordt. Met ‘Viva la Vida’ kwam de Britse band vorig jaar vanuit het niets op nummer 11 binnen. En met ‘Clocks’ op 8 had Coldplay een groot aandeel in de top-20 van vorig jaar. Ik verwacht dat ‘Viva la Vida’ dit jaar over ‘Clocks’ heen gaat en in de top-8 terecht komt. ‘Clocks’ zal iets lager uitkomen, maar wel in de top-15 blijven.

Ook Deep Purple gaat flink scoren en wel met het nummer ‘Child in Time’. Vorig jaar nog op nummer 5, maar dit jaar zou het zomaar kunnen dat het nummer op 3 of 2 terecht komt. En dat zou naar mijn mening volledig terecht zijn.’Child in Time’ is een meesterwerk, een Picasso die zelfs kippevel brengt op de kleine teen van een dove hiphopper. Een van de eerste nummers die ik aanvink op mijn stemformulier.

Het is heel cliché, maar Toen ik je zag van Hero komt stormend de lijst binnen. Een plek in top-50 zou best eens bereikt kunnen worden. Hero is de rol die Antonie Kamerling speelde in de film ‘All Stars’ en met dit nummer scoorde hij een grote hit. En waarom komt dit nummer zo hoog binnen? Simpel, kijk maar naar vorig jaar. Michael Jackson staat opeens met 30 nummers in de lijst, met Billie Jean als hoogste notering, op nummer 27. Nog absurder ging het Ramses Shaffy af. De beste man stond met maar liefst 3 (!) nummers in de top-10. Daar was veel kritiek op. De top-2000 zou aan partijdigheid doen en niet meer objectief zijn. Frits Spits hamerde er in zijn programma op toch vooral op Ramses te stemmen. Partijdigheid ten voete uit dus. Dode mensen doen het altijd goed in de lijst. Als je gecremeerd bent, ben je pas echt hot, zeg maar.

De verliezers

Nederland is ‘uitgeboudewijndegroot’. Vorig jaar daalde hij met ‘Avond’ al van 2 naar 3, ten faveure van Hotel California van de Eagles. Het grote slijmnummer van de Nederlandse Bob Dylan verdwijnt uit de top-5. Hoewel, slijmnummer? Zeg maar gerust zeiknummer ( sorry moeder ). Ik kan persoonlijk het monotome, saaie, irritante lied niet meer aanhoren. Omdat het niet des Boudewijn de Groot is. Waar schopt het tegen aan? Welk probleem stelt het aan de orde? Waar tegen protesteert het? NIETS! Kijk, iedereen gelooft wel ergens in, en ik heb er geen problemen mee dat mensen daar voor uitkomen. Maar kom op Boudewijn, in jouw geval wil ik zeggen: Oke jongen, we weten het nu wel. Je gelooft. Na 30 keer is dat wel duidelijk. Doe eens origineel. Verzin eens iets anders. Kom eens met een synoniem. Of zo.

Het ligt natuurlijk voor de hand dat Ramses en Michael Jackson veel gaan verliezen. Als ze dood zijn, zijn ze populair, maar een jaar later is iedereen ze vergeten. Dan zijn ze pas echt dood. De Pastorale, het mooie duet met Liesbeth List zal heus nog wel in de top-20 staan, maar voor de rest houdt het snel op voor Ramses. En Billie Jean van MJ zal nog net de top-50 halen denk ik.

De top-10

Ik denk dat de Top-10 er als volgt uitziet.

1. Queen-Bohemian Rhapsody

2. Deep Purple – Child in Time

3. Eagles – Hotel California

4. Led Zeppelin – Stairway to heaven

5. Boudewijn de Groot – Avond

6. Pink Floyd – Wish you were here

7.  Coldpay – Viva la Vida

8. Ramses Shaffy en Liesbeth List – Pastorale

9. Metallica – Nothing else matters

10. Guns ‘n’ Roses – November Rain

Mijn stemmen

Hieronder kan je mijn inzendingen voor de top2000 van 2010 vinden. Compleet met filmpje en alles.

1. Guns ‘n’ Roses – November Rain

2. Led Zeppelin – Stairway to heaven

3. Dire Straits – Brothers in Arms

4. John Lennon-  Imagine

5. Deep Purple – Child in Time

6. Queen – Innuendo

7. U2 – Sunday bloody Sunday

8. Metallica – Nothing Else Matters

9. AC/DC – Whole lotta Rosie

10. Rolling Stones – Sympathy for the devil

5 Reacties

  1. Meyfroyt

    Shine on you crazy diamond van coldplay..?

    Voor de rest denk ik dat je voorspelling wel goed in de buurt zal zitte. Je eigen top 10 vind ik op sommige punten een beetje makkelijk maar ben het er niet geheel mee oneens 😉

    november 9, 2010 om 4:32 pm

  2. alfredovandijk

    Thanks Meyfroyt, grote fout, had hem niet gezien.

    Wat gade gij stemmen dan?

    november 9, 2010 om 5:58 pm

  3. Meyfroyt

    In willekeurige volgorde:

    Pink Floyd – Comfortably Numb
    Pink Floyd – High Hopes
    Cream – White Room
    Dire Straits – Brothers In Arms
    The Beatles – Day In The life
    Crowded House – Four Seasons In One Day
    Coldplay – Clocks
    Led Zeppelin – Stairway To Heaven
    The Eagles – Hotel California
    Supertramp – School

    En deze moet eens een keer in de top 2000 komen:
    Porcupine Tree – Arriving Somewhere But Not Here

    november 10, 2010 om 3:13 pm

  4. alfredovandijk

    Die van mij waren eigenlijk ook in willekeurige volgorde. Jouw top10 ziet er ook goed uit en School van Supertramp en A day in the live zouden ook zo in mijn top10 kunnen. Volgens mij kan je dit jaar ook 15 nummers insturen. Maar ja,er is zoveel goede muziek gemaakt, het is niet mogelijk om de 10 beste uit te kiezen..

    november 10, 2010 om 8:46 pm

  5. Pingback: 2010 in review « Bob Maes' Blog

Geef een reactie

